onsdag 9 mars 2011

Punkt 4



 
Idag var jag speciellt inbjuden till en åk 7 för att vara med på klassråd. Innan rådet började satt läraren och några elever och gjorde upp dagordningen. Ingen intresserade sig särskilt på mig. Jag blev lite osäker ska jag ärligt erkänna eftersom det oftast fokuserar mer på mig än barnen när jag är ute på besök. Idag hade läraren totalt fokus på sina elever. Jag observerade samspelet lärare-elever och lade märke till att det var en öppen respektfullt stämning.
Dagordningen såg ut som de oftast gör på klassråd med frågor om övernattning och städdag. En punkt skiljde dagordningen åt "PUNKT 4".
Ordförande öppnade mötet, sekreteraren läste snabbt igenom föregående protokoll. En del frågor kom upp och jag förvånades av att lärarna turades av att snyggt bollar vidare dem till rätt elev. Som att spela mitt mittfält i fotboll, plocka ner bollen och passa vidare istället för att själv dribbla.
Så var vi framme vid "Punkt 4". Ordförande vände sig till Natalia och påpekade att hon hade fått ett uppdrag på förra klassrådet. "Jag har tagit upp det och hon lovade att vi skulle få arbeta mer i projekt". Jag ville givetvis veta vad punkten handlade. Som vilken själklarhet som helst (vilket det INTE är) svarade Jakob mig; Det är om vi har problem i något ämne då tar vi upp det; En av lärarna bad dem att förtydliga och Natalia förklarade "Förra mötet tog jag upp att jag tyckte att det var väldigt enformigt i ett ämnen, du vet läxförhör, prov och läsa själva på lektionerna. Det blir väldigt tråkigt. Jag ville veta om det var jag eller flera i klassen som tyckte lika. Nästan alla höll med mig och vi bestämde att jag skulle ta upp det med den läraren. Hon har lovat att ändra på undervisningen". Intressant. Få elever har chans att påverka undervisningen så. Vad hade hänt om läraren sagt att hon tänkte fortsätta på samma sätt? " Ja då går vi till vår lärare som är elevombud och hon får ta upp det med sin kollega". Mycket intressant!
Jag stannade kvar några minuter tillsammans med de båda lärarna för att få ihop det hela. Hur kan de få elevdemokrati att fungera som det mest självklara i världen när andra inte ens vill prata om det. De konstaterade självklart att det handlar om att våga släppa ifrån sig makten i klassrummet för att ge utrymme för elevernas egna funderingar och tankar men att det också handlar om att leda eleverna i den demokratiska processen. Lära dem att gnäll inte är konstruktivt utan att det handlar om att lägga fram saker på rätt sätt och ha funderat ut hur saker kan bli bättre. Är det en lite klick som tycker att det är ett problem så kanske problemet ligger hos dem och inte hos läraren. Är det en övervägande majoritet som tycker att det är ett problem det dags att göra något åt det, alltså enkelt och gott, precis som i verkliga livet!
Klassrummet var fylld av respekt, tillit, ansvar och förtroende!

1 kommentar:

  1. Det gläder mig att vi på Fjällenskolan kunde återupprätta din tro på demokrati i skolan!

    SvaraRadera