onsdag 27 oktober 2010

Precis hemkommen från mötet där represententanter i nämnder och styrelsen valdes för socialdemokraterna kan jag inte göra annat än att hålla med Eric Sundström i sin ledare i Aktuellt i politiken i måndags.
Eric skriver bland annat att "När platser försvinner pga det dåliga valresultatet så finns det inte plats för kandidater som avviker från normen" som tex de med utländsk bakgrund. Iakttagelsen passar in även hos oss i Järfälla. Från att förra mandatperioden ha haft 9 ordinarieledamöter med utländskbakgrund ligger det ett förslag där enbart 5 av de föreslagna till ordinarie har utländskt bakgrund. En förändring från 20% till 11%.

Ni vet ju att jag kommer från Chile. Jag har god koll på den chilenska kolonin i Sverige och utan tvekan är det därifrån jag får många av mina personröster. Chilenare är en grupp, till stor del, där politik står högt på dagordningen i vardagen. De flesta har en klar uppfattning av vilket parti de stödjer. Chile har en lång historia av demokrati, trots den långa diktaturen.

Så är inte fallet för många av de invandrargrupper som kommit till Sverige senare. Många av dem har inte upplevt demokrati någonsin. De har levt i krig och i diktatur, det finns inte en demokratisk medvetenhet som det svenska. Många röstar för första gången den dag de får rösträtt i Sverige.

Dessa grupper kan vi bara nå och få deras röster om de har en person de känner igen och kan kryssa. Till skillnad från den svenska modellen att rösta på parti så är det flesta andra demokratier i världen uppbyggda att rösta på person. Det visar också personrösterna i Järfälla. 75,8 % av personrösterna i vårt parti har gått till kandidater men utländsktbakgrund.

Jag anser att det är viktigt att påpeka att det finns många av dessa röster som inte självklart skulle ha gått till socialdemokraterna. I den förnyelseprocess som nu startar för oss som parti måste vi ta med att det finns nya grupper i samhället som inte från barnsben har lärt sig att rösta på ett parti utan som väljer att rösta på person (även om dessa inte når personröstspärren).

Jag har svårt att tro att minskningen av representation av personer med utländsk bakgrund enbart handlar om kompetens. Jag är övertygad av att Erics ord om att kandidater som avviker från normen –inte får plats när mandaten blir färre, är en bättre gissning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar